1. アジア太平洋地域の学生交流促進に向けた実証的研究―UMAPの活性化をめざして―
“The Role of University Networks in Student Mobility in Asia and the Pacific – Aiming to Broaden the Impact of UMAP (University Mobility in Asia and the Pacific) –“
研究代表者 | 髙橋一男 |
研究種目 | 基盤研究(A) |
研究期間 | 2017年~ |
研究概要
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高等教育のグローバル化に伴い、世界の大学は優秀な留学生の獲得、大学間の学生交流、国境を越えた教育事業などを推進している。アジアでは、UMAP,AUN,AIMSなどの大学連携ネットワークが学生交流を促進しているが、欧州のエラスムス計画と比較すると大きな広がりを持っていない。 本研究では、UMAP対象地域(アジア、オセアニア、中南米など)を対象に、学生流動化と人材育成の観点から、大学間連携の課題と将来像を分析する。具体的には①各国政府の留学交流政策と主要大学の国際戦略との比較分析を通じたガバナンス・モデルの提示、②学習成果・成績評価・単位互換等の国際通用性と透明性を高めるための調査と共通プラットフォームの提案と検証、③地域間学生交流を促進する大学間連携ネットワークの活性化のための提言を行う。 With the globalization of higher education, universities around the world are promoting the acquisition of excellent foreign students, student exchanges among universities, and cross-border educational projects. In Asia, university collaboration networks such as UMAP, AUN, and AIMS are promoting student exchange, but they have not expanded significantly compared to the ERASMUS program in Europe.This study will analyze the issues and future vision of inter-university collaboration in the UMAP target regions (Asia, Oceania, Latin America, etc.) from the perspective of student mobility and human resource development. Specifically, we will: (1) present a governance model through a comparative analysis of the study abroad exchange policies of national governments and the international strategies of major universities; (2) conduct a survey and propose and verify a common platform for improving the international compatibility and transparency of learning outcomes, grading, credit transfer, etc.; and (3) Proposals for the activation of inter-university collaborative networks to promote inter-regional student exchange. |
2. 貧困層を含むコミュニティ開発プロセスに関する研究―アジアに資する開発手法の構築―
“Research on Community Development Process Including the Poor: Development Methodology for Asia”
研究代表者 | 髙橋一男 |
研究種目 | 基盤研究(B) |
研究期間 | 2011年~2014年 |
研究成果
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本研究の基幹となるタイのコミュニティ開発プログラム、バーン・マンコン・プログラム(以下、BMP)の推移について、その準備、実施、そして見直し段階のそれぞれのフェーズにおける実態を把握することに努めた。2003年から始められたBMPのパイロットプロジェクトに関して詳細なデータ収集を行った。BMPが本格的に展開されたのが2004年である。コミュニティネットワークが各地で形成され、参加コミュニティがその経験や知識を共有する実態が把握できた。現地調査も地方都市(チョンブリ県、ラヨーン県、チャイヤプーム県など)に拡大して行った。それにより都市部と農村、漁村部におけるBMPの(コミュニティ住民による)とらえ方、実施成果等に差異が認められた。上述BMPは、バンコクに拠点をおく国際NGOであるACHR(Asian Coalition for Housing Rights)によって、ACCA(Asian Coalition for Community Actions)プログラムとしてアジア諸国に紹介されている。 今年度は、同プログラムの導入国であるモンゴルと韓国において現地調査を行い、その実態把握を行った。モンゴル調査は首都ウランバートルとその周縁地域に展開するゲル・コミュニティで調査を行った。同国では2002年に土地所有制度が実施されたが、区画整理が十分に行われなかったため、中心市街地では道路整備、用途別土地利用が担保されているが、周縁地域においてはインフラの整備が行き届かず宅地が無秩序に拡大する傾向が強い。また、韓国ではソウルと釜山において調査を実施した。ソウルではビニールハウスコミュニティの実態について、釜山ではチョッパン地区の再開発について調査を実施した。両国では、住民の土地所有に対する強い関心が勝り、自助型開発プログラムの主旨との差異が認められた。 In this study, we tried to understand the actual situation of the Baan Mankong Program (BMP), a community development program in Thailand, in its preparation, implementation, and review phases. We collected detailed data on the BMP pilot project that started in 2003, and the full-scale deployment of BMP in 2004. In 2004, BMP was fully rolled out, and community networks were formed in many areas, and the participating communities were able to share their experiences and knowledge. Field surveys were also expanded to local cities (Chonburi, Rayong, Chaiyaphum, and other provinces). As a result, we found differences in the way BMPs are perceived and implemented by community residents in urban, rural and fishing areas. The above-mentioned BMPs have been introduced to other Asian countries as the Asian Coalition for Community Actions (ACCA) program by the Asian Coalition for Housing Rights (ACHR), an international NGO based in Bangkok.This year, we conducted field surveys in Mongolia and South Korea, the countries where this program was introduced, to understand the actual situation. In Mongolia, we conducted a survey in the capital Ulaanbaatar and the ger* communities in the surrounding areas. In 2002, the country implemented a land ownership system, but the land was not sufficiently zoned. As a result, In the central city, road maintenance and land use by use are guaranteed, but in the peripheral areas, infrastructure is not well maintained and there is a strong tendency for housing lots to expand in an uncontrolled manner. In Korea, surveys were conducted in Seoul and Busan. In Seoul, we conducted a survey on the actual conditions of the plastic house community, and in Busan, we conducted a survey on the redevelopment of the Choppang area. In both countries, the residents’ strong interest in land ownership prevailed, and there was a difference with the main purpose of the self-help development program.*Mobile homes of Mongolian nomads |
3. 社会学教育・研究における映像利用に関する研究(映像社会学の構築を射程に入れて)
Research on the use of video in sociological education and research (with a view to constructing a video sociology)
研究代表者 | 髙橋一男 |
研究種目 | 基盤研究(C) |
研究期間 | 2002年~2004年 |
研究成果
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本研究は、映像の活用による効果的な社会学教授法を開発する実践的研究であり、その研究プロセスから社会学研究における映像利用の有効性および発展性を吟味し映像社会学の理論的体系の構築を射程に入れた理論研究である。 具体的には、学部開講科目『アジア社会論』の素材ソフトをPower Pointをプラットホームとして制作することにより、映像活用の実践と理論の構築に知見を見いだすことである。利用映像は主に東南アジアで撮影した。わが国と交流の歴史をもち、多くの国際機関がその出先機関を設置しているタイ王国を選んだ。わが国からのビジネス、観光等で訪問する人口も多く、他の東南アジア諸国よりも理解が得られやすいとの判断もあった。映像構成にあたっては、観光等でふだん目にすることができる一般的な映像で導入を図り、バンコクおよびアユタヤで定住環境の整備が進められているスラムを含む地域社会の開発活動と、そのために組織化が進められているコミュニティ・ネットワークの成立と活動をトピックの中心に据えて、タイ社会の今日的課題とその取り組みを通して当該社会の理解を試みた。 研究成果は、国際地域学部紀要、東洋大学およびAIT(Asian Institute of Technology、Thailand)とのジョイントセミナー、IVSA(International Visual sociology Association、国際映像社会学会)の年次総会、単行本等で日本語および英語で発表することができた。本研究期間においては映像活用において静止画を中心に行った。それはプラットホームとして利用したPowerPoint上での利用を考慮してのことであったが、今後の研究では多様なメディアを利用しビデオ映像を活用することで、映像利用のさらなる知見を得て映像社会学の構築を深めていきたいと、その抱負をますます強くしている。 This research is a practical study to develop an effective method of teaching sociology using video, and a theoretical study to examine the effectiveness and development of the use of video in sociological research through the research process, and to construct a theoretical system of video sociology. Specifically, the purpose of this project is to find knowledge on the practice of video utilization and the construction of theory by producing the material software for the undergraduate course “Asian Sociology” using Power Point as the platform. The images used were mainly shot in Southeast Asia. We chose the Kingdom of Thailand, which has a long history of exchange with Japan and where many international organizations have established their branch offices. The Kingdom of Thailand has a large population of people who visit Japan for business and tourism, and we judged that it would be easier to understand than other Southeast Asian countries. In the composition of the video, I tried to introduce the film with general images that can be usually seen in sightseeing. The film focuses on the development activities of local communities, including the slums in Bangkok and Ayutthaya, where settlement environments are being developed, and on the establishment and activities of community networks that are being organized for this purpose, to understand Thai society through its current issues and initiatives. The research results were published in Japanese and English in the Bulletin of the School of International and Area Studies, a joint seminar with Toyo University and AIT (Asian Institute of Technology, Thailand), the annual meeting of IVSA (International Visual sociology Association), and a monograph. In this research period, we mainly used still images for video utilization. This was done in consideration of the use of PowerPoint, which was used as a platform, but in future research, by using video images in a variety of media, we hope to gain further knowledge of the use of video images and deepen the construction of video sociology. |
4. 社会学における映像の高度利用に関する研究(映像の教育利用を中心に)
A Study on the Advanced Use of Video in Sociology (Focusing on the Educational Use of Video)
研究代表者 | 髙橋一男 |
研究種目 | 基盤研究(C) |
研究期間 | 1999年~2001年 |
研究成果
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実践的研究として、「アジア社会論」の素材ソフトとしてマルチメディア教材「Rice in Asia ; Lives of seven farmers」の制作を行った。シラバスの作成にあたり、アジア社会の比較の基軸として「稲作」に着目し、稲作農家のライフヒストリーを採集した。彼の生きざまをとおして日本の稲作農家を考察し、アジアの稲作農家の比較検討ができるように全体の構成を練り上げた。テキストの内容に対応した映像を既存資料から選択した。テキスト及び映像資料の構成が出来上がった段階で、テキストと映像を混在させたマルチメディア教材としてCD-ROMの制作を行った。専門家による評価をもとに、マルチメディア教材の制作プロセスにおけるテキストと映像資料の構成プランの練り直しまで行うことができた。 理論的研究として、調査研究における映像利用が社会学の分野より歴史がある人類学での先行研究を、まず整理することからはじめた。人類学では写真の利用や民族誌的映像、すなわちドキュメンタリーフィルムや映画などの動画も多く取り入れら、研究の対象あるいは道具として長く使われてきた。それに対し、写真の発明とほぼ同心時期に誕生した社会学は、その初期においては映像を多用した研究が行われたが、その後映像社会学は、1930年代から40年代にかけて、「ミドルタウン」を著したリンドらが、地域社会研究に写真を利用した体系的研究を行ったほかはあまり重視されず、再び1960年代までその姿を消してしまった。約150年を経過しマルチメディア時代をむかえた今日おいて、映像利用の社会学を体系的に整理することで、研究理論、調査、教育への展開が期待されていることが明らかになった。さらに映像コミュニケーションの社会学という新たな分野の試みも、今後期待が高まるという動向が予想されるなど、本研究によって新たな知見が多く得ることができた。 As a practical research, we produced a multimedia teaching material “Rice in Asia; Lives of seven farmers” as a material software for “Asian Sociology”. In preparing the syllabus, I focused on “rice farming” as a basis for comparison of Asian societies and collected life histories of rice farmers. Through his way of life, I examined Japanese rice farmers, and developed the overall structure to enable comparative study of rice farmers in Asia. We selected videos that corresponded to the contents of the text from existing materials. Once the structure of the text and video materials was completed, we produced a CD-ROM as a multimedia teaching material that mixed text and video. Based on the evaluation by the experts, we were able to refine the plan for the composition of the text and video materials in the production process of multimedia materials. As a theoretical study, I began by organizing previous research in anthropology, where the use of video in research has a longer history than in sociology. In anthropology, the use of photographs and ethnographic images, i.e., moving images such as documentary films and movies, have also been used for a long time as research objects and tools. In contrast, sociology, which emerged at about the same time as the invention of photography, made extensive use of images in its early years. In the 1930s and 1940s, Lind and his colleagues, who wrote the book “Middletown,” conducted systematic research using photographs to study local communities. However, other than that, it was not emphasized and disappeared again until the 1960s. After 150 years, we have entered the multimedia era, and by systematically organizing the sociology of video use, it has become clear that it is expected to be developed into research theory, research, and education. In addition, it is expected that the sociology of video communication, a new field of study, will be expected to grow in the future, and many new findings were obtained through this research. |