ロサンゼルス研修三日目の朝、私たちは日本人町Little Tokyoから徒歩15分程に位置するLittle Tokyo Service Center(以後LTSCと呼ぶ)を訪れた。事務所と託児所を見学した後、名誉理事ビル渡辺さんからお話を伺った。
LTSCは、1979年に主として日系人に対する社会福祉サービスを提供するNPO団体として立ち上げられた。団体が提供するサービスは、社会福祉サービス・住居賃貸プログラム・日系アメリカ人コミュニティの活動等で、具体的には多言語対応のカウンセリング・無料ホットラインのよる電話相談・アフタースクールプログラムによる日本文化の継承活動や、低所得者に安い住居を紹介したりしているそうだ。
ビルさんがお話してくれた内容は、上記に挙げたようなサービスの種類とサービスが作られた歴史的背景や彼らが目指す団体の在り方であるが、日系人の日本文化離れを危惧し今後の課題として心配しているようだ。
特に印象に残っているのは、不安なクライアントのためにレセプションには第一印象や口調や表情なども気を付けているといった話であり、クライアントのことを考え、力になりたいというスタッフの強い思いが伝わってきた。形式的なサービスではなく、このような思いがあったからこそこれまで多くの人を救えることができたのではないかと感じた。
In the morning of the third day we toured the office and care facilities at Little Tokyo Service Center (LTSC). This was followed by a meeting with Mr. Bill Watanabe – a Japanese American whose been the leader of LTSC since its inception back in 1979. The center is a community developed nonprofit organization that caters for those in need; in the areas of language and/or cultural advocacy with a specific focus on assisting those in financial constraints. In addition to these, it provides social services such as counseling in many languages, free consultation by phone and after school programs that educates clients on Japanese culture. It also provides real estate development and Little Tokyo Community. This was relayed to us by Mr. Bill Watanabe, together with the general background of the nonprofit organization. However, he alluded to a major challenge faced by the center – the non commitment of younger generation in safeguarding Japanese culture, stating that more are choosing to adopt westernized ideologies. In turn, he was very optimistic in addressing and solving this challenge.